7e612104426369880c353abdb89ec7be

Presentation

  • lenagavelin F 40
  • Att göra det man måste - är att göra det man
  • Namn: Lena Gavelin
  • Ålder: 40
  • Land: Sweden
  • Stad: Frösön
  • Hälsa: Ja
  • Nikotin: Nej
  • Senast aktiv: 1320308068
  • Status:
  • Träning: Löpning, Skidor, Cykel
  • Syssels.: Hälsocoach, butikspersonal
  • Kost: Allt

Värden

  • Sammanfattning av lenagavelin's träning denna vecka:
  • Träningstid: 0:0:0
  • Konditionstid: 0:0:0
  • Styrketräningstid: 0:0:0
  • Stretchingstid: 0:0:0
  • Antal träningspass: 0
  • Antal steg:

160 min cykel

En höstdag som denna, visserligen plusgrader, så löpvägarna var nog halkfria, men grått, blåsigt och regn, passade på att göra premiär spinning 160 min. Fördelen med att jag nu tränar för "egen skull", ja självklart har jag alltid gjort det, men när jag nu bestämt mig för tack och adjö till den riktiga maratonsatsningen så kan man träna andra pass som inte varit "lämpliga" tidigare. Har flera gånger tänkt delta på Gold´s extra långa spinningpass, men antingen har jag inte varit hemma eller så har annan träning funnits på planeringen, så det inte har passat in. Idag blev det äntligen premiär. Kan erkänna att efter första 20 min nere i spinningsalen började jag fundera... svetten började redan rinna och att sitta nere i en källare ytterligare 2,20 kändes låååångt. Men som ofta med mig ju längre desto bättre.... Efter första halvan började jag känna mig riktigt igång. Svettas gjorde jag så mycket redan så nu började pölarna som bildats på golvet inte längre ha någon betydelse och trötta ben ville bara mer... Visserligen gillar jag egentligen utomhus bättre men att prova på något udda pass ibland är bara kul.

Jag kan villigt erkänna att jag är riktigt trött nu, tror framförallt att jag inte lyckats återhämta vätskebalansen, måste ha svettats flera liter, då jag kunde vrida ur kläderna efteråt och skorna står på tork, som om jag hade sprungit genom en blöt myr. Det blir säkert fler gånger i höst och vinter, men nästa gång får jag ta med mig ännu en extra handduk och sportdryck för att snabbare återhämta all vätska som försvinner.

Tack Nicklas och Towa för ett härligt pass, men nej Nicklas jag tror inte triathlon är något för mig, ännu.... Även om jag behärskar löpning(så klart) och provat på en del cykel, och även om jag gillar att testa "nya" träningsformer så känner jag inte för att lära mig kråla , simmning har aldrig varit min grej, tror jag.... 

Ha en fortsatt bra helg! / Lena
Och jag håller tummarna för Isabellah och alla andra som springer Frankfurt Marathon imorgon, känner lite extra för den maran eftersom det var mitt första internationella maratonlopp som dessutom slutade med en tredjeplats, men det var nio år sedan...  


Kommentera detta inlägg >> 0 kommentarer
Publicerat under: lenas dagbok

Höstoväder

Efter två dagars löpning och gårdagens 20 km på snöstigar i Vålådalen, så insåg jag att det bästa var att ta en dag med alternativ träning. Det blev ett spinningpass på Gold´s med efterföljande styrketräning, två flugor i en smäll, med egen träning och övning på maskinerna som jag ska coacha andra på framöver.

Efter de senaste dagarnas härliga höstväder blev det riktigt grått, blött och blåsigt idag, så det var faktiskt ganska skönt att befinna sig inomhus på dagens träningspass (bra att intala sig, för jag vet ju att bara jag kommit ut så hade det varit härligt ändå...). 

Det är bara att minnas de senaste härliga löppassen i soluppgång och härliga fjäll.
  
Morgonpass i soluppgång(lördagmorgon)
 
Fjällen i vinterskrud. Löpning måndag och tisdag på nysnö.

Ha en fortsatt bra vecka! / Lena


Kommentera detta inlägg >> 0 kommentarer
Publicerat under: lenas dagbok

Snö eller inte?

I lördags eftermiddag tog jag tåget upp till Undersåker där fanns Micke och tog emot mig, vidare upp mot Vålådalen. En god middag med älggryta, vin och goda jämtlands ostar i efterrrätt. Det kändes sååå härligt att få åka från sta`n upp hit till fjälluften, och bort från det som kännts så tungt sista dagarna. Idag blev det dessutom ett härligt löppass, lite snöfläckar och vita fjäll, men inget hinder att springa. Längtar efter lite snö och skidåkning och här i Vålådalen jobbas det på att få ordning på något skidspår med hjälp av sparad och tillverkad snö, men en dag som denna gjorde det inget att termometern fortfarande visar på någon plusgrad, stigarna är relativt mjuka och snön fortfarande väntat någon dag.

Åkte senare idag in till Åre, träffade några spännnade människor och pratade om möjliga framtidsplaner. Kan bli riktigt kul med löpning framöver både på det ena och andra sättet. 

Den sista veckan har verkligen varit berg- och dalbana i mitt liv men det är väl så livet är och ska vara? Från att allt ser mörkt ut, människor som sviker som man litade på till att hitta dem som visar nya vägar och möjligheter, möjligheter, möjligheter..., just nu är jag på väg uppåt igen, i denna livets berg- och dalbana och det känns sååååå spännande. 

Imorgon åker jag tillbaka mot stan, med ny energi men först ska jag hinna med ett löppass på frostiga löpstigar. 

Hälsningar! / Lena 


Kommentera detta inlägg >> 0 kommentarer
Publicerat under: lenas dagbok

Underbar morgon

Frost, soluppgång och nästan vindstilla, en helt underbar morgon att springa på! 6 minusgrader och luften alldeles klar, på hemvägen såg jag solen gå upp över Storsjön och färga himlen röd. Det var en bra morgon för att rensa tankarna, när jag kom hem kändes allt mycket lättare. Jag har haft några jobbiga dygn, när jag insett att allt inte är som man tror och kanske har jag lärt mig en läxa, att inte lita på det jag tror är sant alla gånger... kryptiskt, ja.. men nu är en del tuffa beslut avverkade. Imorgon åker jag till Vålådalen och slickar lite sår, sedan tar jag nya tag på nya vägar. Det blir bra!

Ha en bra helg, ut och njut av de underbara mornarna!
/ Lena 


Kommentera detta inlägg >> 0 kommentarer
Publicerat under: lenas dagbok

Intervaller

Det var länge sedan sist jag körde någon typ av löpintervaller. Idag blev det ett test, ställde mig på löpbandet och det blev till slut 10x600 m med ca 1 min vila. Jag ställde in bandet på en fart på 3,30/km ökade sedan succesivt(varje 200 m) så att jag avslutade sista 150-200 m. i 3,20 fart, alltså inga "maxintervaller", men skönt att vara igång! Totalt blev det ca 11 km under passet, så ingen mer löpning idag. Eftersom jag även körde löpning igår, ca 7+12 km, så blir det absolut löpvila även imorgon. Att jag valde löpbandet berodde dels på att det är lättare att få ett kontrollerat pass, dels för att vara lite tidseffektiv(då jag redan var på gymmet), samt för att om jag hade kännt att det inte funkade med foten hade jag lätt kunnat hoppa upp på cykeln istället för att "tjura på".

Det blir några timmar på gymmet hädanefter. Jag har börjat en coachutbildning på Gold`s gym, igår(söndag) körde vi igenom ett antal maskiner som vi ska lära oss, eftersom jag behövde testa på dessa själv var jag på gymmet, och då lika bra att fortsätta träna där. Det känns grymt kul att göra den här utbildningen, att få en större helhet i träningen och att lära sig något nytt och uppdatera gammal kunskap. Jag blir själv påmind om muskelgrupper som hamnat i skymundan, skrämmande vad jag är svag i vissa övningar, bättring! Att lära sig övningar på gymmet är aldrig fel och att sedan få ta steget att lära ut träning till andra, det vet jag ju redan att jag trivs med, fortsättning följer och det känns så himla kul! 

Nu ska jag börja fila på några träningsprogram!

Lycka till med träningen och glöm inte att väcka muskler som slumrat in... 


Kommentera detta inlägg >> 0 kommentarer
Publicerat under: lenas dagbok

Ett beslut som växer fram

Jag har tidigare skrivit om och berättat om mitt beslut att sluta min elitsatsning. Många har undrat om det är färdigtävlat nu, men det är det inte! Det jag kände i somras var att motivationen och glädjen till att göra en 100 procentig satsning, inte fanns där och då vill jag inte ljuga för mig själv eller för andra och fortsätta i landslag och mot nya mästerskap. För att göra en helhjärtad satsning mot mästerskap och toppen kräver oerhört mycket av dig som människa och den tiden känner jag nu att jag har gjort. 10 år i landslaget, flera stora lopp och segrar som jag absolut inte vill byta bort, men nu är det dags att gå andra vägar. Just nu känns det som att det är ett riktigt beslut och jag ser fram emot att hitta nya vägar inom idrotten och löpningen. Igår(torsdag) började jag en "coachutbildning" på Gold´s gym, och jag jobbar också med några förfrågningar som lägerledare, det känns som att beslutet jag tog i somras växer fram alltmer... nu känner jag det väldigt inspirerande att få möjligheten att inspirera andra till träning, löpning och att uvecklas i sina "karriärer". 

Som lägerledare i Ramundberget, oerhört kul att dela med sig av erfarenheter och inspirera andra till framgång.  

Nu ska jag iväg på dagens träningspass, först löpning 5-6 km sedan cykel och om foten ger klartecken kör jag ytterligare några km löpning. 

Håll ögonen öppna, förutom Ramundberget hoppas jag starta upp några fler läger under 2011. Vi ses!

Ha en trevlig fredag! / Lena  


Kommentera detta inlägg >> 0 kommentarer
Publicerat under: lenas dagbok

En mil

Det är dagens dos av löpning. 25 min. ca 5 km på förmiddagen, hade lust att fortsätta någon km, men nu lyssnade jag på mitt förnuft och min tränare(jag själv) och höll mig till planen, och den sa max 5 km. Även om höstluften och känslan att springa igen insprerade till mer. Efter lunchföreläsning om livsstilsförändringar, att bli sin egen coach(med Nike Leima) och nätverkande med andra kvinnliga akademiker(var på ett kortare besök på en "matchningsdag" anordnat av QnetZ, kanske mer om det en anna gång, det var i alla fall inspirerande!) nu var jag laddad och peppad inför dagens andra löppass. Jag avverkade då mina 5 km på löpband eftersom jag tänkt få köra på lite mer för att bli riktigt trött, så efter 5 km i 4,30-5 min fart satte jag mig på spinningcykel och körde 12x2 min med 1 min vila(lugn cykling). Det var lite sega och trötta ben, men jag kämpade mig igenom och det var skönt att få jobba med pulsen. De tunga benen kan förklaras av gårdagens styrkepass, körde någon ny övning med utfallssteg och det känns dagen efter... 

Nu ska jag vila igen från löpning imorgon, på torsdag ser jag fram emot två nya korta pass, kanske kan jag öka med en km? Jag ska nu hålla mig till det schema jag satt upp även om huvudet vill mer vet jag hur viktigt det är att börja försiktigt efter en skada. Löpningen belastar mycket mer än många andra träningsformer och det är därför extra viktigt att inte gå fram för snabbt. Men jag är en träningsmänniska och det finns andra sätt att träna flås och ett bra sätt att ta tag i styrketräningen som annars tyvärr ofta har fått stryka på foten, och faktiskt det är riktigt kul att se hur man gör framsteg även i att dra i hantlar...

Hälsningar! / Lena 

H adet bra där ute


Kommentera detta inlägg >> 0 kommentarer
Publicerat under: lenas dagbok

Långsamt, långsamt

När jag hållt uppe med löpning i 45 dagar är det ju så skönt att få komma igång igen och då kan det vara svårt att behärska sig till de futtiga minutrarna.... Första passet löpning blev 10 min, men efter en 40 min på gymmet var det även 10 min. hem... , så starten på fredag blev totalt 20 min. Lördagmorgon "blev" det 25 min innan jobbet, då kände jag att det gjorde lite ont när jag sedan sprang i trapporna i butiken. Så då bestämde jag mig att göra som jag lär, försöka se mig själv som tränare och adept, och hädanefter får det inte bli mer än löpning varannan dag! Förra veckan kan jag summera totalt ca en mil löpning! Igår hel vilodag, ganska skönt när jag nu bestämt mig för att sluta min elitsatsning, viklet gjort att jag känner mig mer avslappnad och faktiskt lyssnar mer både på kroppen och humöret. Igår kände jag att jag behövde en "hemmadag" efter heltidsjobb i butiken under veckan och en hel del, för mig, udda träning så kände jag mig trött, stel och träningsvärk lite här och var. Det blev en promenad med min käre sambo, fika hos kompis och hemmafix. Idag har jag testat löpningen igen, 15+15 min på löpband denna gång(cyklade däremellan 45 min., för att jag ville ha ett bra distanspass). Nu blir det "löpvila" imorgon, kanske ett tidigt spinningpass? Jag får se vad kroppen och humöret säger.

Sköt om er! Hälsningar / Lena


Kommentera detta inlägg >> 0 kommentarer
Publicerat under: lenas dagbok

Dags att snöra på löpskorna

Det har nu gått över sex veckor sedan jag senast tog fler löpsteg, än de som krävs för att ta sig nerför trappen på jobbet, närmare bestämt 45 dagar. Idag har jag gjort ett återbesök hos ortopeden, inte för att han sa något mer än vad jag själv räknat ut innan, men eftersom jag bestämt mig för att vänta tills jag träffat denna läkare så har löpskorna fått stå kvar på sin hylla. Dagens träning bestod av ca 80 min. på en trampmaskin,crosstrainer(eller vad det nu heter). Besökte ortopeden under lunchrasten och han gav klartecken att försiktigt börja belasta med löpning igen, det får alltså bli med start imorgon(fredag), kan jag hålla mig vid 10 min? Det ska gå.

Även om jag hållt mig borta från löpning har jag inte helt undvikit att belasta foten, träningen har bestått av mestadels cykel och något pass paddling, jag har också fått in mer bålstyrka än vanligt, dessutom har det blivit en hel del steg i butiken där jag jobbar, samt en mjukstart med fredagens fjällvandring, 20 km till fots, utan att få direkt ont efteråt hoppas jag bådar gott inför löp"premiären".

Rapprt om någon dag hur min löppremiär fortskrider.
/ Lena


Kommentera detta inlägg >> 0 kommentarer
Publicerat under: lenas dagbok

Några bilder

Eftersom jag haft problem att få in några bilder senaste veckorna kommer här några i efterskott.

Min systerdotter fyller 1 år, smaskigt med tårta! Söndag 26/9


Paddeltur på Storsjön. Vita fjäll i bakgrunden, härlig hösttur. Tisdag 28/9.



Fjällvandring i höstfjällen, snö på fjällen och en underbar dag.
Fredag 1/10


Visst är det härligt!


Ha en fortsatt bra vecka! / Lena


Kommentera detta inlägg >> 0 kommentarer
Publicerat under: lenas dagbok


Morgonpass


KOM I FORM - Populärt men kanske inte något för alla.

Läs artikeln >>

Senaste LifeTV

Genvägar

Twitter


Våga träna mera


I landet där ordet ”lagom” regerar är normen för en god träningsmoral att man tränar två eller tre gånger per vecka.

Läs artikeln >>



Olympiska lyftövningar


Nu öppnar vi ännu en ny avdelning i vår redan gedigna övningsbank, OLYMPISK LYFTNING.

Läs artikeln >>



Proteindrinkar del 2


Proteindrinken består av ett antal olika ingredienser som t.ex. vätskan, proteinpulvret och det lilla ”extra” som man kan variera efter tycke, smak och ändamål. Vi går genom allt du behöver veta. Artikeln är VIP låst.

Läs artikeln >>




TRÄNINGS EVENT
FC ATHLETIC POWER


Hjärtligt välkomna till öppethus på Sportlife samt deltaga till träningseventet ”FitnessCross Athletic Power” gruppass. Öppna huset startar fredagen den 30 oktober kl.09.00 och håller på hela helgen. FC passet håller vi varje dag under följande tider.

Läs artikeln >>



Yoga och pilates övningar


Nu öppnar vi ännu en ny avdelning i vår redan gedigna övningsbank. Med hjälp av LifePortalens nya yoga och pilates expert Anna Fannberg skall vi vägleda våra VIP medlemmar att prova nya träningsformer.

Läs artikeln >>



Investera i din hälsa


Att investera i din egen hälsa är en av de mest riskfria affärer du kan göra. Den tid, energi och prioritering du lägger ner får du tillbaka i form av uthålligare kropp, piggare hjärna och bättre hälsa.

Läs artikeln >>